Зміст:

  1. Чому сідає акумулятор?
  2. Підготовчий етап
  3. Заходи безпеки під час заряджання
  4. Варіанти зарядних пристроїв
  5. Тривалість заряджання автомобільного акумулятора
  6. Регулярно перевіряємо рівень електроліту
  7. Термін служби автомобільного акумулятора і як заряджання впливає на нього
  8. Кілька слів на завершення

Автомобільний акумулятор являє собою 6 послідовно з'єднаних батарей, потужністю 2,1 Вт кожна. Коли запускається стартер, на батарею подається 12,6 V напруга, після чого відбувається поворот коленвала двигуна. Оскільки АКБ відіграє важливу роль у роботі мотора, потрібно регулярно заповнювати її заряд (особливо часто в зимовий період!). Як заряджати акумулятор правильно? Дізнаємося з нашої статті.

Чому сідає акумулятор?

Причин тому може бути безліч. Іноді трапляється так, що батарея раптово втрачає свій заряд, коли вам належить вирушити в дорогу.

Причини втрати заряду:

  • холодна пора року;
  • неприкриті двері;
  • не вимкнені фари;
  • проблеми з електролітом;
  • відкладення солей на пластинах;
  • і деякі інші.

Щоб визначити, чому ваша машина не заводиться через відсутність належного заряду в акумулятора, потрібно подивитися на індикатор його рівня. Спеціальні датчики батареї сучасних авто просигналізують про рівень заряду батареї і щільності електроліту. Старіші транспортні засоби забезпечені індикативною кнопкою. Якщо вона горить зеленим, АКБ — у нормі, червоним — потрібно зарядити акумулятор.

Також можете скористатися спеціальними приладами - ареометром і мультиметром. Якщо поплавок ареометра зупинився на позначці 1,1 г/куб. сантиметр, ваша батарея сіла. Використовувати мультиметр можна при непрацюючому моторі або під час його запуску. У першому випадку показник приладу не має бути нижчим за норму 11,2 V, у другому — 9,5 V.

Важливо! Перевірити заряд акумулятора автомобіля можна ще одним способом. Зверніть увагу на лампу "батарея" бортової панелі. Якщо індикатор загорівся і не гасне, вам потрібно зайнятися зарядкою акумулятора. Як зарядити акумулятор авто? Читайте далі.

Підготовчий етап

Як правильно заряджати акумулятор? Спочатку потрібно пройти підготовчий етап, а потім вже приступати безпосередньо до зарядки АКБ за допомогою зарядного пристрою (ЗП).

Підготовка відбувається таким чином:

  1. Очищаємо батарею від бруду.
  2. Звертаємо увагу на її стан. Вона не повинна мати пошкоджень і витоку електроліту.
  3. Делікатно витягуємо клеми.
  4. Відкручуємо пробку і спостерігаємо за станом електроліту. У ньому не повинно бути пластівців, осаду, каламуті. В іншому випадку, - доведеться міняти пристрій на новий.
  5. Здійснюємо замір рівня електроліту. Розуміємо, що його недостатньо, доливаємо очищену воду.

Після цих найпростіших дій приступаємо безпосередньо до зарядки приладу. Пам'ятайте, зарядний пристрій спочатку приєднується до спеціального входу батареї, і тільки потім вмикається в мережу.

Щойно купили акумулятор? Не починайте його відразу використовувати. Дозарядіть пристрій до 100%, а потім встановлюйте у своєму авто. Не вдавайтеся до швидкої зарядки.

Цікаво! Зрозуміло, в екстрених ситуаціях ви можете зарядити АКБ способом прикурювання, підключившись до акумулятора іншого автомобіля. Обов'язково переконайтеся, що другий акумулятор справний, а на вулиці температура не нижче -15 градусів Цельсія.

Прикурювання вважається небезпечним способом підзарядитися. Поломки, пов'язані з прикурюванням від іншої АКБ, не вважаються гарантійними.

Заходи безпеки під час заряджання

Рекомендується працювати в окулярах і рукавичках. Заряджайте пристрій у добре провітрюваному приміщенні, оскільки акумулятор може виділяти сірку та інші отруйні леткі речовини. Не здійснюйте зарядку в житловому будинку, адже шкідливі хімікати часто осідають на предметах інтер'єру.

У жодному разі не використовуйте відкритий вогонь. У процесі передачі енергії АКБ виділяється водень. Найменша іскра — і все спалахне поблизу!

Захистіть від короткого замикання мережу. Для цього використовуйте запобіжники.

Варіанти зарядних пристроїв

Існує безліч типів ЗП, а саме:

  • мережеві, трансформаторні, імпульсні;
  • з методом постійного струму, з використанням напруги і комбінований варіант.

Для заряду акумулятора найчастіше використовують пристрої з постійним вольтажем і прилади комбінованого типу (імпульсні ЗП).

У першому випадку чим вищою буде постійна напруга, тим швидше зарядиться ваш агрегат. Наприклад, за вольтажу 16,6 V тривалість заряджання становитиме 24 години, за 14,4 V — 48 годин. В імпульсних зарядних пристроях спочатку батарея заряджається постійним струмом, а потім починає діяти постійний вольтаж. Такі ЗП вважаються "розумними", адже вони самі відключаються при досягненні повного заряду. Завдання автомобіліста — підключити пристрій і просто спостерігати за процесом.

Тривалість заряджання автомобільного акумулятора

Ви маєте розуміти, що тривалість заряджання залежатиме всього від 3 показників:

  1. Від того, наскільки розряджена батарея.
  2. Типу і якості зарядного пристрою.
  3. Якості батареї.

Найдовше заряджаються АКБ методом постійної напруги (1-2 доби). При використанні способу безперервного струму тривалість зарядки складе 11-12 годин.

Як бачите, зарядка автомобільного акумулятора триває практично цілий день. У разі непередбаченої розрядки батареї і необхідності вирушати в дорогу можна скористатися експрес-зарядкою. Для цього прибирають клеми АКБ і під'єднують клеми ЗП, виставивши максимальний струм. Зарядити акумулятор можна буде за 10-15 хвилин.

Регулярно перевіряємо рівень електроліту

Електроліт являє собою суміш води і кислоти. Якщо ж електроліту недостатньо, відбувається окислення свинцевих пластин, що призводить до зниження ємності батареї. Струм не надходить нормально, тому пристрій швидко виходить з ладу.

Варто зазначити, що надлишок електроліту також шкодить акумулятору. Кислота витікає назовні, пошкоджуючи зовнішні стінки АКБ.

Рівень електролітів перевіряється з урахуванням типу акумулятора. У нерозбірного акумулятора існує спеціальна шкала, що вказує на те, який рівень електроліту. Якщо рідина нижче мінімуму, потрібно замінити акумулятор на новий.

У розбірних АКБ критичний рівень електроліту відзначений на шкалі червоною поділкою. Але у власника такої установки завжди є можливість долити рідину.

Важливо! За відсутності шкали на батареї можна зробити замір рівня електролітичної рідини за допомогою скляної трубки до 5 мм у діаметрі. Після зняття кришки досить опустити трубку в електроліт, притиснувши верхній кінець пальцем. Оптимальним вважається рівень акумуляторної рідини в 12-15 мм. Якщо показник нижчий за норму, долийте дистильованої води і зробіть підзарядку. У разі надлишку електроліту, усуньте його грушею або шприцом.

Термін служби автомобільного акумулятора і як зарядка впливає на нього

Стандартний акумулятор розрахований на 3 роки служби (якісний товар — на 5 років). Правильне обслуговування батареї здатне збільшити цей час у 1,5-2 рази.

Разом з тим, неправильне поводження з АКБ може призвести до зниження її терміну служби. Це трапляється, якщо:

  • фіксується надлишок заряду або недозаряд (завжди заряджайте пристрій до 100%!);
  • часто відбувається повна розрядка;
  • налагоджуються солі всередині акумулятора;
  • зарядка від прикурювача, особливо в зимову пору;
  • регулярне експрес-заряджання.

У разі відкладення на пластинах солей можна провести чистку (режим десульфації). Для цього хоча б 1 раз на місяць потрібно впливати на них струмом 1-2 А.

Кілька слів на завершення

Практично будь-який акумулятор можна зарядити. Намагайтеся купувати сучасний ЗП, який здатний самостійно контролювати процес підзарядки.

Не ігноруйте підготовчий етап. Завжди заряджайте АКБ до 100%. Так ви продовжите термін служби пристрою.

Режим експрес-зарядки використовуйте в крайніх випадках. Проводьте профілактичні роботи з очищення пластин акумулятора від солей.

Під час заряджання дотримуйтесь заходів безпеки. Пам'ятайте, ваше здоров'я завжди має бути на першому місці!